søndag 16. september 2012

KK - mila , KVINNER OG KAOS

Bilde lånt fra www.stiansmollersfoto.no der det ligger flere bilder fra løpet.
Overraskende nok hadde jeg mer tid igjen av lørdagen etter endt rulleskiøkt. Hva skulle jeg finne på? Jo det var jo KK-mila på Aker Brygge. Hadde dette som et lite delmål om å delta på denne dersom jeg skulle rekke det etter "monsterøkten". Jeg løp KK mila ifjor så vet litt hva jeg gikk til.
Jeg hastet meg ned fra Tryvann, skiftet og tok en rask sykkeltur ned til Brygga. Klokka var blitt 13.30 - start var 14.00 og etteranmeldingen stengte 13.00...... OH NO tenkte jeg, men etter litt snakkis med serkretariatet løste dette seg.
Flere tusen damer stod klare på brygga til å løpe. Og her snakker vi damer i alle aldre og alle variasjoner. KK mila er et særdeles lavterskel løp der det kan velges å løpe eller gå hhv. 10 og 5 km. Kjendiser som Aylar skulle trekke folk (!!!!) og Steinar Hoen skulle være hare.
Mye opplegg og show før start, men det rakk jeg heldigvis ikke å bli oppgitt over ettersom jeg møtte rett til start og kun hadde planer om å få en fartsøkt i beina før neste helgs Oslo halvmaraton.
Jeg hadde lært fra ifjor at det blir kork over broa, så hadde derfor plassert meg helt på startstreken denne gang.
Men så ble vi informert om at start ikke var ved broa, men ved en matte litt lengre frem. Litt lenger frem passerte jeg derfor en matte og begynte å løpe. Det var litt små uro i feltet... Hadde vi startet å løpe eller hadde vi ikke? Og etter 400 m stod det en mann og ropte at her var starten... Men da hadde jeg jo allerede banet meg frem i massen for jeg trodde starten hadde gått for lenge siden.
Nok en gang gikk jeg hardt ut, men veldig overraskende økte kilometertidene mine betraktelig veldig tidlig. Dette var ikke dagen, og rulleskiøkten lå nok godt i selv om den i hovedsak skulle spare bena. Heldigvis stod verdens beste supporter etter 7 km og skreik litt. Dette hjalp for å få ned kilometertidene mot slutten :)
Jeg har sammenlignet kilometertidene mine ifjor og kommet frem til følgende avvik (+ betyr DÅRLIGERE enn fjorårets kilometertider) -15 +19 +37 (!!!) + 37 (!!!!) +9 +12 -10 -3 +11 0
For en oppegående person er det her flere plusser enn minuser så ja tiden ble dårligere....(Løypa var noe kortere i og med at starten var flyttet) men snitt tid i 2012 på 5.03 pr. kilometer mot 2011 på 4.53 kilometer. Dette resulterer i at jeg nå gruer meg og er serdeles spent på om jeg klarer å forbedre halvmaraton tiden min neste uke! Time will show!


KK mila var et salig rot. Som sagt var starten rotete. Det var heller INGEN drikkestajon... Eller jo det var en etter 7.5 km, men da måtte man ta en liten sidevei for å hente seg drikke. Ergo ikke en drikkestasjon langs løypa. Da 10 km løypa hadde 2,5 km igjen møtte vi på 5 km løperne. Her var det mye rart. Jeg måtte brøyte meg frem for å kunne løpe. Folk så rart på meg fordi jeg løp. Og jeg så nok også ekstra rart på de fordi de gikk. Det kom her veldig tydelig frem at dette var et  lavterskel løp. Noe jeg er veldig for og synes er veldig bra, men måten løpet er lagt opp på gjør at det blir mye KAOS. Og når folk i tillegg går fem i bredden så blir dette håpløst for de som prøver å løpe.
Har i tillegg hørt i ettertid at det ikke var noe system rundt hvem som løp hva. Noen på 10 km løypa snudde ved 5 km og har dermed fått tider og plasseringer tidlig i 10 km klassen.
Ikke at det spiller noen rolle på denne slags arrangement, men det gjør at det mister litt interessen fra de som faktisk vil ta dette som et løp. Dette kunne lett ha løst seg ved en mellomtid.
Betalte 500 kr for å løpe, så da forventer jeg litt organisering.
Men i mål var det stor glede blant deltagerne. Her var det klemming og kosing for fullført distanse.
Og i tillegg fikk vi en super goodiebag :)
Skulle egentlig fått champagne også, men denne fant jeg aldri ut hvor var midt i kaoset.

Se også omtale av løpet på kondis.no http://www.kondis.no/kk-mila-en-solskinnsfest.5091036-127676.html

Nå skal jeg lade opp med å samle overskudd frem til neste helg. Planen er å holde følge med 1.50 ballongen. Idag hadde jeg ikke klart det, men håper litt overskudd skal hjelpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn kommentar