tirsdag 4. september 2012

Sørkedalsløpet 2012

Så var det dette med terrengløping igjen da! Nok et terrengløp stor på terminlista i Oslo, og skepsisen var stor for deltagelse. Men da jeg fikk muligheten til å overta startnummeret til en kamerat så er det ikke så vanskelig. Igjen konkurransen og stemningen veier opp fremfor selve løypa.

Det var nok en fin dag i Oslo, og en perfekt dag for løping. Før start møtte jeg mange TUBere og vi hadde en liten pep talk om løypa, skovalg og tidsmessige estimater. Skulle nesten tro det var TUB mesterskap for det var mange på startstreken :)
Jeg tenkte tilbake på fjoråret med skrekk og gru. 1t 10 min hadde jeg brukt. Og det på å løpe knappe 11 km. Dette er for meg uvant i konkurransesammenheng og det er her jeg jobber med at terrengløping er noe for seg selv. Men ifjor skal det sies at det var øsende regn og det hadde regnet flere dager i forkant, så løpet var et realt gjørmebad.
I år var vi delt inn i flere puljer med 2 minutters intervaller mellom hver pulje. Dette for å forhindre kø-løping i starten. Jeg stilte meg opp i pulje 6, med en estimert sluttid på 55-60 min. Bittelitt offensiv, men ikke helt urealistisk.
Starten gikk bokstavelig talt med et SMELL! Det var en god gammeldags kanon som ble fyrt av for hver puljestart.
I starten skal pulsen høyt opp. De første 400 m er en bratt bakke og et realt gjørmehøl. På tross av puljeinndeling ble det allikevel noe kø her, men alikevel en ok flyt. Jeg skjønte raskt at mitt puljevalg var noe defensivt. De første to kilometrene i terrenget var det kø-løping og ikke lett å passere. Her er det kupert med litt opp og ned. Først etter ca. 2 km,på grusveien opp pipenhus, kunne jeg avansere i feltet. Det er ca. 2 km slak oppoverbakke (normalt ville jeg ikke klare å avansere i oppoverbakker, så det er en iindikasjon på noe feil puljevalg)  Men avansementet hjalp så lite, etter 4 km da vi kom inn på terrenget igjen ble jeg regelrett fraløpt! I bratte kneiker nedover blir jeg pinglete og det merket jeg idag.
Terrengpartiene i Sørkedalsløpet består av mye vått gress, mose og gjørme. Idag hadde jeg nok tjent endel på å ha hatt terrengsko. På lørdagens Nordmarkstraver hadde det ikke hatt så mye å si, men idag skulle jeg gjerne hatt litt bedre feste.
Etter ca. 8 km kom det et etterlengtet grusparti på i underkant en kilometer. Her kunne jeg endelig lange ut å ta igjen de som tok igjen meg i terrengpartiene. Her var det deilig å kunne løpe fra mange. Jeg hentet inn folk fra puljer flere minutter foran meg, så det tyder på at mange er svært offensive ved sitt valg av pulje.
Siste bakke før mål, den samme som vi løp oppover, var GJØRMETE. Og ikke minst glatt. Jeg vil nesten tippe jeg mistet 5 plasseringer ned denne bakken.
I mål stod fanklubben, som idag var P, Toggy og Fagers. Alle prøvde de å knipse et snapshot av meg før mål :) P hadde rukket og komme imål, spise og skifte innen jeg passerte målstreken.

Klokka idag viste 10,5 km. Samme som ifjor, så den er nok litt kortere enn 11 km. Totaltid 1.03.09. Dette innebærer rett i overkant av 6(!!!) min pr. km. Her er det igjen terrenget som sinker meg. Men noe bedre tid enn lørdagens traver, og vesentlig bedre tid enn ifjor, men fremdeles er over 6 min pr. km i konkurranse sammenheng noe høyt. Men jeg har egentlig ingen mål om å trene på å få ned denne tiden. Da må jeg nok øve meg i terrenget noe som ikke frister :)
Veldig godt å komme i mål! Og skjønner ikke hvorfor jeg gjør dette gang på gang. Men det er nok konkurransen fremfor løypa som trigger!

Birken? Eh.... Fremdeles ikke avgjort!

Må også skryte litt av P idag! Særdeles bra løpt :) 11 plass i M23-29 på tiden 43.53 (slår meg med 20 min på 11 km. Nesten pinlig...)

Dirty girls etter målgang. Her det meg og Sara sine sko som poserer! Løp med Adidas Adios, funket greit på Nordmarkstravern, men for løp som Sørkedalsløpet bør man vurdere terrengsko. Hadde nok tjent et minutt eller tre på det idag. Dette fordi jeg hadde vært mer trygg på feste og kunne gitt litt mer gass i de fleste partier..... Det får bli til neste år.

3 kommentarer:

  1. Vel blåst!!! Jeg er fryktelig, fryktelig misunnelig..... ;-) I år måtte jeg nemlig være hjemme og gråt mine modige tårer; Sørkis er nemlig et utrolig kult løp! Sorgen over DNS ble ikke mindre av å lese dette.... buhu!! Jeg må finne et gjørmehøl! ;-)

    SvarSlett
  2. Grattis Kristin med velgjennomført gjørmebad. Fin referat fra gårsdagens moro.

    Synes ikke at puljeinndeling fungerte særlig bra. Det virket som om de fleste hadde beregnet puljeinndelingen ut i fra 10km tiden. De fleste kunne godt ha plusset på 10 min.

    Sees vi på SRM i kveld? Ser at du er med i trekningen for å ha gjennomført alle løp i august. Dermed er det viktig å stille

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Grattis selv!

      Det blir dessverre ikke noe SRM på meg idag. Har en deadline på jobb! Trekningen var forrige uke.. Vant ikke noe, annet enn personlig rekord :)

      Slett

Legg inn kommentar