fredag 28. september 2012

Optimal trening


Jeg har de siste ti månedene trent ca. en gang i uka på Bislett Challenge. Grytidlig om morningen, dvs kl 07.00 har det vært treninger under tribunene på Bislett stadion. Dette har vært en form for rå bootcamp/sirkeltrening bestående av ulike styrkeøvelser øvelser med en ny vri ift. hva man kanskje er vant med fra "klassisk sirkeltrening"! Vi løfter og velter traktordekk, trekker kjelker, slår med hammer, dytter en tung slede, løper på tjukkas, hopper, løper med strikk festet til ryggen, slenger tau kombinert med klassiske øvelser som burpies, 90 grader, planken, situps, push ups mv.
Denne treningen har nå begynt å kaste av seg. Jeg har blitt sterkere og det er t.o.m en muskel som har kommet frem i lyset. 
Alle trenger styrketrening! Både ift. idrett og for generell holdning og styrke. Styrketrening blir kanskje ikke så prioritert innen utholdenhetsidretter blant mosjonister, men det er viktig å ikke glemme å trene nettopp styrke og kjernemuskulatur. På Bislett Challenge har jeg fått hele pakken. Dette kombinert med tøffe og pulskrevende øvelser. 
Treningen består av flere stasjoner,hvor det er sånn at man gjerne jobber to og to- På hver stasjon er det to øvelser, der det jobbes 45 sek på hver øvelse x 2, slik at totaltiden pr. stasjon er 3 min. Og alt gjøres under kyndig veiledning og hard pisking av personlige trenere! 



Nå har også pådriverne av Bislett Challenge, Merete og Adrian startet opp et nytt treningssenter konsept-Optimal trening, på Bislett! 
Og Bislett Challenge tilbys også her, da på kveldstid og i det nye studioet! Det går mye på det samme, men også noen nye øvelser som bidrar til variasjon.
Fredrik gikk rundt og pisket og blåste I fløyta, samt Merete pushet og veiledet så vi gjorde ting riktig.
Det som også er morsomt når vi er en gruppe er at det ofte blir tid til en bonus øvelse på slutten. Dette iform av at gruppa skal stå lengst mulig i 90 grader intill en vegg, stå lengst mulig i planken, full sprint rundt Bislett Stadion el. Dette for å pushe ut det siste lille! Perfekt J
Jeg fikk tatt meg godt ut på timen værtfall! 





Jeg synes denne måten å trene styrke på gir meg mye mer fremfor å loffe rundt på et treningssenter med det mål for øye at jeg trener styrke bare fordi man trenger det. Her har en gjeng satt sammen en rekke øvelser som gjør at jeg får trent hele kroppen på en morsom og effektiv måte. Og ikke nok med at dette er bra for meg, så får jeg på Optimal trening trent optimalt (!!!) med kyndig veiledning fra så kunnskapsrike, motiverende, inspirerende og flotte veiledere.

Dette var litt reklame, men det anbefales. Bislett om morningen eller på Optimal trening om kvelden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn kommentar