søndag 30. desember 2012

Bambi on ice

Etter noen fine rolige langturer på Beitostølen i romjulen dro jeg og Jill idag over fjellet mot Sjusjøen for å delta på ROMJULSRENNET.
Bilturen over fjellet begynte strabasiøst med såpeglatte veier. Vær og føret gikk fra nydelig blåswix-føre til skikkelig mildvær. Dette resulterte i glatte veier. GLATT skulle dessuten også bli "word of the day"
Turen over fjellet tok derfor vesentlig lenger tid enn forventet, og det var med et nødskrik jeg rakk etteranmeldingen til romjulsrennet på Sjusjøen.


Værmeldingen var som vanlig i forkant av et renn analysert ned til minste detalj. Og slik det så ann lå det ann til skikkelig rubbeføre. Minusgrader igår, med +1 grad i natt og mye nedbør i form av sludd, samt 0 grader med noe nedbør ved start. Prøvde febrilsk å lete etter tips i "Smøreboken" jeg fikk til jul, men også her var det rubbski som var det klare tipset. I skiboksen tok jeg derfor med rubb ski, samt måtte sikre meg med et par "normale" ski. Som følge av sen ankomst på stadion rakk jeg aldri å smøre skiene mine, slik at valget ble enklt. Det ble rubb. Og dette så det også ut til at mange andre også hadde valgt.
Jeg hadde bestemt meg for at dette rennet skulel bli en fin gjennomkjøring og jeg skulle ta dette for en morsom og ikke så seriøs greie. Men det er klart jeg føler meg litt malplassert da jeg stiller til start og rundt meg går Pølsa, Ola Vigen Hattestad, Maiken Kasperse Falla, Sandra Hansson, Katja Visnar og ikke minst Linda Helland :)


Men det er jo litt moro og leke med de store gutta.
Jeg stilte meg opp helt bakerst. Dette er svært ulikt meg, men akkurat idag så jeg mine begrensninger.



Løypa er en løype som jeg trodde ville passe meg fint, med mye flater og det viste seg at dette stemte. Det begynte med flotte stakepartier og de første kilometrnene ble slukt på null komma niks. Imidlertid skjønte jeg tidlig at dette kunne bli litt glatt. Sporene var speilblanke og faktisk vesentlig hardere enn forventet. Jeg kom meg fint og raskt fremover der det var staking, men oppover hadde jeg ingen sjans. RUbben satt ikke. Sannsynligvis hadde jeg brukt for fint papir, for det var mange som hadde lyktes med rubb idag. 100 sandpapir var det kofferten hadde å by på, men skulle nok valgt et noe grovere papir. Imidlertid var det ingenting å utsette på glien og jeg staket meg forbi mann på mann! Gikk litt lei mot slutten og uten feste og spagetti armer var det litt tungt de siste 5 km.


Imål kom jeg, etter en langspurt mot en mann fra Oslo Sportslager. Jeg fikk tatt ut det aller siste de siste 200 m og falt over målstreken helt sluttkjørt. Dessverre var det ingen som fikk dokumentert denne sluttspurten da alle andre var opptatt av premieutdelingen. Da jeg gikk dette rennet for to år tilbake (dog en annen løype) var alt pakket ned og premieutdelingen var over da jeg omsider kom meg i mål. Men i år rakk jeg det! Og jeg er også fornøyd med tiden. Jeg endte sist i min klasse, evt topp 7 som jeg liker å fremstille det som! En vakker dag så vil krystallet bli med meg hjem også! Men det spiller ingen rolle, for da jeg kom i mål og så tiden så var jeg egentlig veldig  fornøyd! Og dette var moro. I tillegg fikk jeg også erfaring med å gå på "blanke" ski da rubben ikke satt.


Team Skigo gjorde det bra idag! Pølsa vant, og ellers fikk vi flere klasseseire og pallplasseringer. Moro! Teamet fra Beitostølen, hhv Jill og meg, endte også opp med en pallplassering. Denne var det selvsagt Jill som stod for :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn kommentar