søndag 21. april 2013

Skarverennet 2013

At man sier 60 000 Beliebers var gale i uken som har gått så skiller det ikke stort når 12 000 skientusiaster skal til start i Skarverennet.

Dagen begynte lite oppmuntrende. Vi hadde tog kl. 07.15 som i utgangspunktet er litt vel tidlig da hensikten med Skarverennet er en kose-ski-tur. MEN ingen tog kom. Det var strømstans på toglinja. Dette burde man kanskje skjønt da det er NSB som har ansvaret for å frakte alle til fjells, og de har jo som kjent et relativt frynsete rykte når det gjelder å holde tider. Men vi hadde ikke annet å gjøre enn å vente, sammen med flere tusen andre og køen ble bare lenger og lenger bakover.


1t 15 minutter forsinket til start blåste det kald vind og ingen sol i sikte på Finse. Jeg rettet inn siktet mot et varmt boblebad på Dr. Holms og begynte kursen mot Geilo.

Jeg stiller riktignok i trimklassen på Skarverennet, og jeg skulle ta dette som en tur, men idag var det rene saueflokken som skulle over fjellet. Jeg fikk svært liten følelse av å være på skiRENN. Det var mennesker over alt i hytt og pine og ordet TURrenn er nok ikke mer passende for et skirenn enn akkurat Skarverennet. Men saueflokken kunne finne på å bare stoppe midt i løypa og det var ikke noe system på noen ting. Ikke hadde jeg noe spor å gå i heller uten da disse knapt bevegde seg fremover. Jeg ble derfor gående, på mine klassisk ski, nesten hele veien utenfor sporet, og det kjennes godt i leggene nå.

I tillegg passerte jeg bøttevis av folk - noe som i utgangspunktet er motiverende, men etterhvert ble dette et slit å gå fram og tilbake og på kryss og tvers. Løypekultur finnes ikke her. #LØYPEEEEEEEEE passer seg ikke å skrike her. Dette er jo et turrenn - og i tillegg trimklasse :)

Men positivt er det at i Skarverennet kommer bredden i norsk langrenn frem. ALLE mulige folk går her og det er veldig positivt sådan. I tillegg kom solen siste tredjedel av løypa og på jegertoppen var det stor stemning og yrende liv. Herfra og inn til mål er det kun 8 km med nedoverbakker. Jeg begynte nedkjøringene før hordene da jeg var litt bekymret for flere tusen på ski med et par jegers innabords sette utfor ned til Ustaoset.


Fremme i mål ble jeg tatt imot av Aker og satt utenfor smøretraileren i sola og heiet inn eliten.
Enorm og flott smøretrailer. Stiller til smøretjeneste ved behov!






Nå er hvertfall skisesongen avsluttet, med et enda mer markert brilleskille. Jeg fikk også rasket med meg et par nye skate-støvler på salg, så kanskje jeg tør å stille til start med skøyteski neste år. Men blir nok sammen med resten av saueflokken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn kommentar