tirsdag 20. november 2012

Is i rubben

Jeg annonserte i forrige innlegg at jeg har gått til anskaffelse av rubb ski, og slik forholdene var meldt på Sjusjøen denne helgen lå alt til rette for skikkelig rubbe-føre.
Gradestokken lørdag viste 0- -1 grader og det var meldt litt fallende snø utover.
Med utgangspunkt fra Sjusjøen langrennsarena, var det tidvis hardt i sporet og isete. Men etterhvert som turen gikk forbi midtfjellet og mot Pellestova og Nordseter ble forholdene straks bedre. Og det var bare å nyte.
Den meldte snøen kom også i rikelige mengder denne dagen, og kan ikke klage på snø! Eneste haken var at forholdene nå ble litt kjeitete for oss med rubbeski - såkaldt is i rubben. Flere cm tykke kladder la seg under skiene og godt var vel ikke det at vi da hadde med skrape. I utgangspunktet trodde jeg rubbeskiene skulle takle denne slags forhold - fallende snø rundt null. Men lærdommen får være å sette inn rubbeskiene med fluorspray for å unngå ising. Dette hadde jeg selvfølgelig ikke gjort før dagens tur.
Totalt sett ble det en fin tur, men også deilig å komme tilbake til hytta til langrenn på tv, vafler og deretter skikkelig hyttekos med god mat og godt i glasset!

Søndagen derimot var bortimot perfekt. 20 cm nysnø som hadde falt iløpet av natten, solen titten frem og nypreppa spor! Sammen med tre andre baker-jenter var det bare å nyte søndagens langtur.





Takk for turen jenter :)

2 kommentarer:

  1. Kjempeforhold! Var selv på sjusjøen på fredag og fikk en kjempedag med kjempeforhold!
    Lørdag dro jeg til Skeikampen ihåp om par grader kaldere men der var det tåke, nedbør, vind osv. Måtte hjem lørdagskveld så fikk ikke med meg søndagen.

    Tror jeg dropper noe denne helga her, men ser jo fryktelig bra ut på Skei på lørdag da!
    Kanskje litt drøyt å dra på dagstur. hehe!

    Skal du på ski denne helgen her også?

    Jeg har spådd at vi får skiføre ikke langt fra oslo 1 des helga.. Det er det BEST vi får! Jeg har nemlig fri på mandagen :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Jada, det blir nok mye ski fremover nå! Til helgen går turen til Pellestova og satser på hvertfall en skikelig langtur. Rubbeføre på lørdag antageligvis, og flott søndag også. Dumt du gikk glipp av søndagen forrige helg, det var PERFEKTE forhold der oppe. Men har lest om Jessheim vintermaraton og at det var perfekte forhold der også. Bra!

      Synd du ikke får dratt på ski, men er man ivrig nok er ikke en dagstur så galt. Du vil nok antagelig få kommentarer fra andre om at du er litt gæærn - kun ivrig vil jeg si :)

      Slett

Legg inn kommentar