lørdag 8. juni 2013

Birkebeinerløpet 2013


Så stod jeg her nå da, til start i birkebeinerløpet 2013. Motivasjonen var ikke høy og det lover ikke bra for et så langt løp. Jeg har meldt meg på av helt feil grunn, nemlig at jeg skal ta trippelen. Hadde et hårete mål om merket, og hadde risset inn Tille sine passeringstider fra ifjor på armen. Litt hårete mål ift den løpeformen jeg er i om dagen, men jeg har nå ikke kjørt hele veien til Lillehammer for å ikke prøve værtfall. Som alltid før et birkebeiner løp sliter jeg med å sove. 3,5 timer ble det og jeg var noe ukonsentrert der jeg stod på start, men fordelen er at det da kan gå en liten faen i meg.
Fikk også beina tapet av ambulansepersonell på skistadion, så nå var det ingen faktorer utover egen form som skulle holde meg tilbake.





Løypa er også en løype som definitivt ikke passer meg. 7 km stigning rett fra start, sugende underlag, kupert og en krevende løype er ikke faktorer som passer meg. Starten i pulje 9 gikk. Dette er for de som skulle løpe under 1.48. Særs hårete for min del, men må være litt offensiv i puljevalget også.

Jeg havnet raskt langt bak i puljen, men fokuserte på å holde et jevnt tempo oppover.

Jeg bruker ofte tid på å løpe meg inn i et løp og håpet det skulle løsne på første drikkestasjon etter vel 3,8 km. Men det var ikke tegn forløsning. Føltes som jeg deltok i et motbakkeløp.....
Linda i hvit og Ingrid i oransj. Kvinner Elite på vei opp første kneik. Spreke tider på alle kjente idag!

Det gikk så tungt. Gikk i oppoverbakkene, men det gjorde også veldig mange andre. Det viste seg at det gikk minst like fort som å småtrippe oppover. Kilometertidene var skyhøye og jeg var allerede ved første passering Finnsveen langt bak skjema på armen.
Etter en slurk vann bar det inn i terrenget igjen. Ingen røtter, men masse steiner og sleip underlag. Skulle hatt terrengsko. Definitivt.

Merket står på spill, men hvor er villdyret? Våkn opp for svarte!!!! Slutt å gå!!!!!!

Mer bakker, ingen flyt. Tenk positiv, tenk positiv. Ikke drit deg ut! Impress! Kom igjen! Tankene surret i hodet.
15 km igjen til mål. Snart ferdig med oppoverbakkene. Kan jeg begynne å løpe snart kanskje?
Puh!Toppen er nådd, 12 km igjen. 
Enda ikke halvveis! Sliten. 
Se nå ja; flatt parti og løpebare stier. Endelig!
Fartsøkning! Yes det går, fikk litt fart på beina. "Fløy" et par kilometer. Fikk heng på Anne Grete fra løpegruppa et par km, men måtte fint takke for følge da tempo ble litt høyt.

Blackout!

Våknet på Kroken, der var merketidene hengt opp.
Funsjonær i veien. Flytt deg mann, jeg må se sekundering.
WHAT! 2 min forann merkekravet???
6 km igjen. HOLD ut jente, hold ut!
Feil valg av shorts, glir opp. Lårene gnisser. Gnagsår mellom beina. AU!

5 km igjen til mål..... Snubler mye. Fokus! Hold ut. Ikke langt igjen. Snubler igjen. Løft beina, løft beina. Ahhh.. nedoverbakker... Nei for bratt, hjelpes. Snubler. Er så mange som løper forbi. Hva har dere spist til frokost? Gi meg oppskriften.
3 km igjen. Endelig grusvei. Ferdig med terrenghelvete.

1 km igjen. Hold ut, det står om sekunder. What, bratt kneik her. Må gå.
Prøv og løp Kristin, gjør et siste forsøk. Nei det går ikke.
Hører lyden fra speaker.
"Heia Kristin, hold helt inn. "Linda heier. Nydusjet og ventet lenge. Super innsats!

Ikke så gæærnt alikevel. 


Ser merkekravet på tavla. 2.01.... JAAAAAA det går. 35 sek margin. Jeg klarte det.
Holdt ikke tidsmålet, men kom for merket og fikk det. Hadde ikke trua med det åpningstempo jeg hadde men det gikk. Fillern så tungt, men det gjelder å ikke miste trua.

1 kommentar:

  1. GRATULERER! Virkelig bra jobbet!
    Og lykke til på Hove Tri neste helg :)

    SvarSlett

Legg inn kommentar