onsdag 26. juni 2013

How 2 swim

Svømming er ikke bare bare, noe jeg har erfart fra jeg tok mitt første crawl tak i bassenget på Hundsund denne vinteren.
Det tok sin tid før jeg fikk til å puste samtidig som jeg skulle bevege seg fremover, og det var gang på gang jeg hang på kanten og gispet etter luft kun etter 25 m svømming.
Dette har etter trening og terping tatt seg opp og neste utfordring var derfor å komme seg ut i sjøen.

Livredd for allslags liv og røre som beveger seg under vannoverflaten hadde jeg meldt meg på et open water kurs for å få tips til utendørssvømming og for å bli tryggere i vannet.
Kurset varte over to dager a 1,5 time.
Vi var 8 deltagere og ble delt inn i to grupper.
Instruktørene var ingen andre enn Arild Tveiten og Jon Thorp som er av landets beste svømmere.
De var veldig flinke og skapte med engang trygghet i vannet.
Vi lærte å navigere på ulike måter, tips ift bølger, vind etc, svømmeteknikk i åpent vann, bruk av våtdrakter, samt triatlon start. Det ble også tid til lek og moro, jakting av badeball, sisten osv. Alt for å øve på å bli trygg under det kaoset som er ved en svømmestart i triatlon. Instruktørene forsøkte også og svømme over, under, påkryss og tvers av oss slik at vi skulle øve på det å ha andre gummimennesker i umiddelbar nærhet under en fellesstart.

Anbefaler andre som også er usikre, samt bare vil ha tips til open water svømming å prøve seg på et kurs. Det har hjulpet meg til å bli tryggere, som igjen gir en bedre flyt i vannet med litt mindre kaving. Det føles værtfall sånn.
Takk til inspirerende og flinke instruktører!




Nå har jeg verdens største svømmebasseng tilgjengelig, så nå er det bare å ta for seg.



2 kommentarer:

  1. Dette kurset holdt jeg på å melde meg på også. Likte det faktum at det var få i hver gruppe.
    Fikk uansett ikke tid..
    Høres ut som om det var veldig bra! Ikke lett å bli trygg i vannet - det tar TID. Først nå føler jeg også en viss trygghet. Det går ikke akkurat unna i vannet, men det er mer behagelig å svømme i kaos i år enn det var i fjor:) Improvement! Hurra! Er det Predator briller du har - fornøyd? Er det Oslo Tri som blir din neste trikonkurranse? Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Hei Janne!
    Jeg er ikke i mitt rette element når det er kaos i vannet. Får rett og slett helt skrekken, men det hjalp å være rundt så flinke instruktører som hadde mye å lære bort.
    Jeg har zoggs predatorbriller. Veldig fornøyd, men nå etter ca. 10 gangers bruk har de begynt å lekke litt. Jeg har slitt lenge med å finne en type briller som passer til mitt ansikt, men disse var toppers!
    Gode å ha på og "god utsikt"
    Det blir Oslo tri på meg nå ja, og mulig en treningstri på Bogstad :)

    SvarSlett

Legg inn kommentar