søndag 30. juni 2013

Rått, vått og flott - NOT

I rekken av Bloom gjør ting hun ikke kan skulle jeg idag prøve å seede meg til birken og hadde meldt meg på et terrengritt på Budor. Hedemarksvidda rundt. Dette var å anse for et ok ritt ift. ikke så mye tekniske partier. Jeg er jo ikke noe terrengløper og HATER hindringer i løpebanen, så det skulle bli spennende å se hvordan jeg ville takle dette.
Det var med stor respekt jeg kjørte inn på parkeringsplassen på Budor. 2,5 t før start.
Jeg hadde feiltalt timer og hadde dratt fra Oslo en time for tidlig. Nybegynner tabbe 1; ikke la deg stresse av en konkurranse.
Jeg hadde derfor god tid og plukket frem sykkelen fra bilen og satte den sammen. Men noe må ha gått galt for forhjulet ville ikke gå rundt, og jeg fikk ikke helt til å skru til "skrua" på forhjulet. Nybegynnertabbe 2: Sjekk og gjør deg kjent med utstyret. Jeg fant noen funksjonærer som hjalp meg litt med å pumpe luft i dekket, samt smøre kjedet. Men jeg glemte helt i farta at forhjulet satt bare sånn halvveis på.
Da starten endelig kom stilte jeg meg opp HELT bakerst. Og alle de andre var borte før jeg fikk sukk på meg. Første 4 km var nedover på asfalt! YES tenkte jeg, dette går lett. Men så kom utfordringene på løpende bånd.
Først gikk jeg tom for batteri på pulsklokka mi. Dette er for meg nesten krise da jeg liker å ha kontroll på tid, avstand og fart. Nybegynnertabbe 2 continues: Sjekk utstyret!!!!
Kom plutselig også på at forhjulet mitt kunne løsne når som helst, så tenkte på dette hele veien også.
Idet det bar inn på sti var det rett av sykkeln. Gjørme, myr, steiner, røtter og vått gjorde det umulig for meg å sykle. Sti og gruspartier kom om hverandre, jeg forsøkte å hoppe på sykkelen der det kom et parti, men måtte fort av sykkelen igjen. Og jeg må lære meg å komme av å på sykkel fortere, full stopp for å komme av og på sykkel, og rask gange med sykkelen bortover myra.
Etter 10 km så jeg en mann forann meg, og han var med i konkurransen. Jeg satte inn et støt og hentet han inn. YES, 1 syklist innhentet. Jeg var ikke lenger bakerst.

Dette gav litt motivasjon og jeg peiste på i dette partiet. Vi passerte Gåsebu skistadion, her gikk jeg Stenfjellerunden i vinter og var nå forberedt på flatere partier. Men nei, det var bratt, bratt oppover. Men jeg siktet inn en dame oppi bakken og skrudde opp frekvensen for å hente inn henne også. YES 2 utøvere passert!
Men det var det.. Passerte dessverre ingen fler. Og jeg fikk også smake på ulike delikatesser underveis i dag. Nybegynnertabbe 3: IKKE sykl med åpen munn.  Nybegynnertabbe 4: Tørk av tuten på drikkeflaska før en drikker.
De siste 10 km var et rent mareritt. Jeg ville bare komme meg til mål, sette meg i bilen med halen mellom beina og fort som F komme meg unna dette arrangementet. Kjedet hoppet i tillegg av på et tidspunkt og jeg øynet muligheten til å bryte. Men et kjedeavhopp er enkelt å fikse så det fikk jeg raskt på plass. Om jeg så hadde punktert så hadde jeg mått fullført. Jeg hadde både med meg slange, luftpatron og hadde sett på youtube hvordan man skifter slange..... Nei, det var bare å hoppe av sykkelen, trille siste stiparti og håpe på at arrangøren ikke hadde pakket ned før jeg kom til mål.


Jeg kom meg nå til mål, på en tid jeg overhode ikke er fornøyd med, men det er terrengpartiene og nedoverbakkene på grus som "tar knekken" på meg. Vinneren var mer enn dobbelt så rask som meg.......
Ikke var jeg spesielt sliten heller. Dette gav uansett ikke mersmak, og dette var definitivt ikke idretten for meg. Ikke var jeg bare under snittet, men jeg var på nederste nivå på median-målingen.

2 kommentarer:

  1. Hallo i luken!
    Dette rittet har jeg ikke hørt om tidligere.
    Høres virkelig tøft ut - utfordrende løype. Jeg har null erfaring med stisykling og null erfaring med teknisk kjøring i det hele tatt. Synes du er tøff, jeg! Og ja.....kjenner følelsen av å ikke komme høyere opp på resultatlista..men hey! hva gjør vel det? Tenk alle som satt hjemme i sofaen. DU var ute å tråkket! Bra!

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen, er ikke en født terrengsyklist selv. Men flere treningsturer på sti og leke seg litt der, så er du mye tøffere før du vet ordet av det! :-)

    SvarSlett

Legg inn kommentar