mandag 13. mai 2013

Zoot SBR - Swim-bike-run camp 2013

Tom Remmanog SBR training arrangerte denne helgen en tri-camp i Holmestrand.
Rundt 15 ivrige triatlon mosjonister var klare for å suge til seg nyttig lærdom og erfaring gjennom en helg med trening, forederag, tips and tricks og masse inspirasjon og motivasjon.
Vi var på alle nivåer, helt ferske i gamet som meg selv, men også mer erfarne triatleter som var ute etter ny lærdom.

Helgen begynte med en lang svømmeøkt der vi gikk gjennom ulike drills; Kick on side, supermann, Tarzan svømming, doggey-padle, supersprint, Kill a kill og flere som jeg ikke husker definisjonen på, men som jeg skal ta med meg videre i svømmingen.
Etter to timer i vannet og skrukkehud på hendene var det nå tid for to foredrag.
"Bare litt til" og "Ingenting er umulig" Dette var bl.a  om svømmeteknikk, oppbygging av svømmeprogram, mål med hver trening samt vi fikk innsikt i Tom sine erfaringer med Tri. Hva som har betyding for prestasjon, fokus på de riktige tingene etc.


Lørdag begynte også med foredrag om treningsplanlegging, siruptrening og arbeidsøkonomi og vi så på en bike fit.
Først ut var det Janne som skulle gjennom en bike fit. Det ble først benyttet et verktøy fra Compu-trainer. Dette er en rulle som analyserer sykkeltråkket, watt, puls osv. Deretter ble det gjort en analyse av sittestilling for å optimalisere syklingen.


Etter dette dro vi ut på en 4 mils sykkeltur, hvorav det var innlagt et tøft drag opp "Hanekleiva." Vi lærte også om linjevalg på veien, tråkkfrekvens og intensitet.
Vi lå i samlet felt, med meg på halen. Tom sa jeg måtte forsøke å legge meg på hjul for å kunne bruke mindre energi, men min definisjon på "å ligge på hjul" er nok noe helt av hva som faktisk er definisjonen av å ligge på hjul. Jeg synes en avstand på 2 m var tett nok. Sykkel er definitivt min svake side sett i forhold til svømming og sykling. Men jeg får bare øve (uten at det skal medføre sykkellår.....)

Og jeg fikk nok også bekreftet at sykkelen min ikke har så mye å stille opp med når det kom til de andre rundt meg... Samtidig sliter jeg litt med korsryggen på lengre turer, så kanskje en racer faktisk nå er på sin plass? Det gikk nå radig bortover og oppover, men da vi kom til de lange litt svingete nedoverbakkene feiger jeg ut. Det blir som i "På hjul med Dag Otto" der jeg er Kristian Ødegård som kommer plystrende i behagelig tempo nedover bakkene. Dette med fart er fryktelig skummelt fremdeles.
Foto: Tom Remman

Etter tilbakelagt sykkeltur var det litt styrke og spenst øvelser med fokus på tri-spesifikke øvelser. Dette var ganske "standard" core trening og er nyttig innen all slags idrett.



Søndag - løpedag. Egentlig min favoritt gren i denne sporten. Kristoffer Larsen, også han på team Zoot Nakamura, kom for å lære oss litt om løpeteknikk. Vi snakket også om "hvordan bli en bedre løper" og vi var ute og gjorde ulike drills.



Etter lunch var det så en knallhard svømmeøkt i bassenget med fokus på open water teknikk. Vi skulle svømme oppå hverandre, ødelegge for hverandre, kjempe om plasser, øvde på startposisjoner i et felt, samt intensistet. Jeg prøvde også en våtdrakt i basseng og fikk en ny svømmeopplevelse. Oppdrift og en helt annen måte å gli gjennom vannet på! Herlig :)
Vi skulle kjøre 6 drag a 25 m med ulik intensitet. På drag 4 skulle vi kjøre en 10'er på Borg skala, dvs BÅNN PINNE! Det går radig fort når jeg først setter igang, men jeg merket nå jeg ble helt kvalt av drakten. Dette henger nok sammen med 26 grader i basseng at det ble litt varmt. Jeg heiv meg raskt på land og fikk tatt av drakten i en fei og jeg var helt kok varm....... Drakt er ikke egnet for basseng. Dessuten tåler de det heller ikke.

Så tilslutt var det den store prøvelsen, hele campen skulle avsluttes med en supersprint triathlon - Zoot challenge. Dvs 300 m svømming i basseng - 10 km sykkel og 2,5 km løp.
30 min fikk vi til å slappe av etter svømmeøkta, samt rigge klar skiftesonene. Og jeg kjente nå jeg var langt utenfor komfort sona. Dette var skummelt.

Det begynte med at jeg på svømmedelen fikk litt panikk. Vi var 4 stk i feltet og jeg stresset litt så ble fryktelig anpusten. Jeg måtte derfor mye over i bryst svømming. Dette er noe jeg må jobbe med, for 300 m crawl klarer jeg fint nå.

20 stk på supersprint
Foto: Jørgen Melau

Jeg var derfor langt bak de andre opp av vannet, men jeg kom meg raskt ut på sykkel. Jeg synes selv jeg fikk opp en grei fart og peiste på innover Vestfold-landet. Jeg bjella etterhvert som jeg passerte og etterhvert som de som var på tur tilbake passerte... Ring ring.......

Ut av skiftesonen
Foto: Jørgen Melau


SÅ ut på løp, AU! Det føltes værtfall som det gikk sakte. Og det gjorde det nok og, men beina gikk ikke fortere. Ga jeg kanskje for mye gass på sykkel?
Men på en supersprint er det ikke noe å spare på, så det var bare å kjøre på inn til mål. Det ble en uhøytidelig bestetid av damene på campen. Jeg som aldri  har vunnet noe som helst av konkurranser jeg har stilt opp i (og det er ikke få) går nå hen og tar en ørliten seier, også i triathlon da! Moro. Innsatsen ble på premieutdelingen belønnet med en Zoot våtdrakt :)
Gleder meg til å prøve i vannet, bare sola kommer frem nå.

Helgen har som sagt vært lærerik, inspirerende, morsom og ikke minst utfordrene.
Det har ikke vært revolusjonerende; Det enkle er ofte det beste, hver trening skal ha et mål. Bygg en grunnmur med treningen for deretter å tilslutt reise reisverket, men det har vært noe med hele settingen og ikke minst Tom og Kristoffer som formidlere. De oser av personlighet og erfaring og brenner for triaton.
Jeg har vært på mange foredrag om trening, intensitet, ernæring, intervaller osv, men ingen har fanget meg på denne måten som det har gjort i helgen. Jeg tror kombinasjonen med inspirerende coacher, utførelse, erfaring og kunnskap har bidratt til dette. Jeg vil på det aller sterkeste anbefale en helgesamling med SBR trening. Om det er svømmecamp eller tricamp som jeg har vært på nå, jeg sitter igjen med så mye ny erfaring, kunnskap, inspirasjon, motivasjon og glede.

Jeg kan nok si etter endt helg at jeg har blitt litt "bitt av basillen" og gleder meg til forberedelsene mot Oslo tri.
SBR trening arrangerer også en "Open water camp" 8. juni. Hadde det ikke vært for birken hadde dette vært midt i blinken. Og grip sjansen, dette er for ALLE!

Uansett - fantastisk helg med MASSE lærdom og mangee nye bekjentskaper.
Se også bloggen til Janne her.



Og 3atlet.no var også tilstedet og lagde en artikkel om campen
http://www.3atlet.no/tricamp-med-troekk.5211826-170050.html


Legger ved noen bilder fra campen. Alle sammen tatt av Jørgen Melau.












2 kommentarer:

  1. Se der ja! nå kan jeg legge inn kommentar også!:)
    Campen var knallbra, og du er virkelig sterk/utholdende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme Janne! Klarte ikke henge på deg på svømmingen.... :)

      Slett

Legg inn kommentar